DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE ARKEOLOJİ 4.0

S. Vedat Karaarslan Arkeolog- Y. Mühendis 

Kültürel mirasın korunmasına yönelik eserleri korunması, bakımı ve analiz edilmesi için esere zarar vermeden gerekli çalışmaları yapmak esastır. Bunun için arkeolojik eserlerin korunması için daha çok kimyevi ve fiziksel çalışmalara dayalı olarak arkeometri alanında uygulanan yöntemlerin yanında bilişim teknolojilerine dayalı yöntemler de son yıllarda gerek arkeoloji gerekse bilişim teknolojileri alanında sıklıkla uygulanır hale gelmiştir. Bunların başında gelen sanal gerçeklik alanında arkeolojik eserlerin 3 boyutlu sanal gerçeklik ile görüntülenmesinde kullanılan VRML (Virtual Reality Modeling Language) yazılım dili, etkileşimli vektör bilgisayar grafik oluşturarak arkeolojik nesnelerin internet tabanlı ortamlarda yayınlanmasını sağlar. Bu yöntem arkeolojik nesnelerin sanal ortamda 3 boyutlu görüntülemesini sağladığı gibi megalitik anıtların, çanak çömleklerin , antik müzik aletlerinin ve müzelerdeki eserlerin simülasyonu ve modellenmesi ile sit alanlarındaki yıkıntı bina ve eserlerin rekonstrüksiyonunun yapılmasında da kullanılır. İnternet üzerinden sanal gerçeklik ile 3 boyutlu gösterim ile ilgili olarak 2008 yılında kurulan Web 3D Consortium bu çalışmaları uluslararası düzeyde standardizasyonunu sağlamak için çalışmaktadır. Artırılmış Gerçeklik (AG), bilgisayarlarda hazırlanmış içeriklerin gerçek hayatımızdaki objeler ile birleştirilerek gösterilmesidir. AG, arkeolojide örneğin bir sit alanındaki binanın eksik kısımlarının bilgisayarlarda içerik olarak oluşturulması ve gerçek binanın kalıntıları ile ses de dahil olmak üzere görüntünün bütünleşik olarak izlenebilmesini sağlar.

Genel Yayın Yönetmenimiz Sayın S. Vedat Karaarslan' ın makalesinin devamını 

http://www.arkeotekno.com/upload/c08c52daca91c8d2d29e866597f8e1ee.pdf

 

linkinden okuyabilirsiniz.

 

Saygılarımızla

 

ARKEOTEKNO